RSS
email

Link Exchange

Agar Doa Dikabulkan Allah(2)



Sahabat-sahabat sekalian, dengan post pertama Agar Doa Dikabulkan Allah harapnya dapat difahamkan bahawa sesungguhnya Allah sangat mencintai dan menyayangi hambanya yang taat. Apabila tidak ditunaikan permintaan kita, jangan terus menyalahkan tuhan. Sepatutnya hisabilah diri kita, mungkin kita masih lagi belum cukup taat kepada Allah. Maka jadilah taat seperti mananya Saad bin Abi Waqash di mana doanya pasti dimakbul tuhan.



Sekiranya tidak ditunaikan juga, ingatlah bahawa mungkin ini masih lagi bukannya masa yang sesuai untuk dikabulkan doa tersebut, malah doa tersebut sangatlah boleh membawa kecelakaan kepada kita ataupun boleh juga menjerumuskan kita lebih dalam ke lembah maksiat. Seperti mana doanya pasangan kekasih zaman sekarang. Maka di sini disarankan kita untuk lebih-lebih banyak lagi berdoa..Mohonlah petunjuk pada tuhan. Agar diberi kerahmatan~ 

********************************************* 


Memilih Tempat dan Waktu Berdoa
Ada beberapa waktu dan tempat yang disunahkan untuk berdoa, di antaranya adalah:
________________________________________________________________ 
1.       **Waktu sepertiga malam dipilih sebagai waktu yang baik untuk berdoa, sebagaimana sabda Nabi saw, Sesungguhnya Allah turun ke langit duna dan mengabulkan doa orang yang berdoa dan memohon kepada-Nya, “Barang siapa yang berdoa kepada-Ku maka Aku kabulkan untuknya, dan barang siapa yang memohon kepada-Ku maka Aku memberinya, dan barang siapa yang meminta ampunan-Ku maka Aku mengampuninya.” 
 __________________________________________________________________ 

2.      **Demikian juga doa setelah salat wajib yang langsung dilakukan setelah mengucapkan salam dan bukan ketika mengakhiri salat, sebagaimana yang dilakukan oleh sebagian orang.
__________________________________________________________________
3.      **Doa ketika azan dan iqamat, karena doa di  antara keduanya tidak akan ditolak. Begitu pula doa ketika bertemu.
 __________________________________________________________________
4.      **Doa pada hari Jumaat, karena di dalamnya terdapat waktu yang apabila seorang hamba berdoa kepada Allah, Dia akan mengabulkannya dan apabila memohon kepadaNya, Dia memberinya.
__________________________________________________________________
5.      **Doa ketika sujud, kerana saat paling dekat seorang hamba dengan Tuhannya adalah ketika sujud sebagaimana dinyatakan Rasulullah saw.
__________________________________________________________________
6.      **Doa ketika minum air zam zam.
__________________________________________________________________
7.      **Doa orang yang berpuasa ketika berbuka di bulan Ramadhan dan selain di bulan Ramadhan.
__________________________________________________________________
Adapun beberapa tempat yang dikabulkan doanya adalah doa pada hari Arafah, ketika hari haji yang paling besar dan ketika menghadap Ka’bah, melontar jumrah sugra dan jumrah wusta, berdoa di dalam Ka’bah, di bukit Shafa dan Marwah, berada di Masy’aril Haram dan ketika berada di Multazam.
Ada beberapa kondisi orang yang dikabulkan doanya, seperti orang sakit, orang yang sedang dalam perjalanan, pemimpin yang adil, doa kedua orangtua, doa orang yang dizalimi, doa orang yang berada dalam kesusahan, dan doa seorang muslim untuk saudara muslim lainnya.



 ********************************************* 


Manfaat Doa
Doa adalah obat dan ibadah. Doa mendekatkan hamba kepada Tuhannya dan menyembuhkan hati dari keraguan dan kesedihan serta penyakit, menambah rezeki, dan memberi keberkahan dalam hidup, bahkan bagi setiap sesuatu.

*Doa dengan asma al-husna (nama terbaik Allah) merupakan cara berdoa yang paling utama dan berpotensi dikabulkannya doa. Allah swt berfirman, 

Hanya milik Allah asmaul husna maka bermohonlah kepadaNya dengan menyebut asmaul husna itu…
(al-A’raf [7:180] )

*Rasulullah saw juga bersabda, Sesungguhnya Allah mempunya 99 nama, seratus kurang satu yang apabila dihafal oleh sesorang, dia akan masuk surga. Karena Allah itu ganjil dan suka yang ganjil. (HR Bukhari dan Muslim)

Anda dapat berdoa kepada Allah dengan melantunkan asma al-husna, nama Allah yang Mahaagung yang berjumlah 99. Apabila Anda menginginkan rezeki, berdoalah dengan nama Allah yang Maha Pemberi Rezeki dan memohon rezeki kepadaNya. Apabila anda ingin ampunan dosa, berdoalah dengan nama Allah yang Maha Pengampunan dan Pemberi Tobat. Demikian seterusnya.

Hadis Nabi saw penuh dengan doa yang mengobati semua rasa sakit dan masalah manusia. Karena itu, kita memohon kepada Allah agar mengajarkan kepada kita apa yang tidak kita ketahui, dan mengambil manfaat dari apa yang diajarkan kepada kita.



*******************************************

Marilah wahai sahabat-sahabat, perdengarkanlah do'a kita kepada Allah swt. Janganlah terlampau lekas kita meninggalkan kamar salat hanya kerana perkara keduniaan semata-mata. Ketahuilah bahawa yang memberikan kita peluang untuk terus di muka bumi ini adalah Allah swt. Jadikan medan sajadah sebagai medan kau selalu bertafakur.

Ingatlah, Allah akan sentiasa mendengar rintihan-rintihan hamba yang beriman kepadaNya. Sesungguhnya berdoa itu juga adalah tanda-tanda orang yang beriman~  

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Segala bentuk kritikan adalah sangat dialu-alukan. Andai masih lagi ada waktu, saya akan cuba memperbaiki setiap sisi kelemahan..

Jika berminat untuk menyebarkan artikel-artikel yang ada, boleh copy dan juga paste artikel tersebut. Cuma diharapkan dapat menyediakan link kepada blog ini kembali. Tetapi jika tak sudi, tak mengapa. Sama-sama ikhlas yuk~

Wallahua'lam. Saya hanya hamba lemah yang memerlukan kekuatan. 





 

Award

Loading...

Muslim Blogger United

Twitter Update